Intervju med en grafisk formgivare

En kylig eftermiddag på gränsen till vinter träffar jag Caroline Holm över en kopp kaffe i det ombonade konferensrummet på kommunikationsbyrån Kreativ Kraft i Linköping. Vi ses eftersom jag är nyfiken på hur det är att jobba inom kommunikations- och reklambranchen och höra mer om hennes ingång i yrket. Hur får man ett sådant jobb? Och hur ser framtiden ut?

Caroline är 27 år och är grafisk formgivare och originalare. Dessutom arbetar hon med sociala medier och fungerar även som projektledarassistent. På en mindre byrå får man ofta göra flera olika saker, vilket är något hon trivs med.

Hur länge har du arbetat på Kreativ Kraft?
– Jag har varit anställd ett år och innan dess hade jag praktik i sex månader. Så det här är mitt första heltidsjobb inom det här området.

Före det läste du universitetsprogrammet Kultur, samhälle och mediegestaltning (KSM) i Norrköping. Vad tog du med dig från det och spelade utbildningen in när du fick jobbet?
– Vi jobbade väldigt mycket med projekt i den utbildningen och det var mycket samarbete mellan olika personer, hur man ska få ihop det med väldigt olika människor. Så själva utbildningen var experimentell och när jag hade praktik här på Kreativ Kraft testade jag också verkligen allting. Jag fotade, skrev texter, höll i planering och provade på mycket när jag egentligen var här för grafisk formgivning och originalarbete. Det var något jag tog med från utbildningen att det är bara och testa så får vi se hur det fungerar! Och från Kreativ Kraft var de medvetna om det och sa: Vi testar, kör på!

Hur gjorde du för att få det här jobbet?
– Det var min kollega Robin, som jag hade studerat med tidigare, som kontaktade mig en dag och sa att de behövde hjälp. Men eftersom jag hade skola kvar och precis hade praktikperiod började jag praktisera istället. Så anställningsintervjun blev en praktik som sedan ledde tillbaka till en anställning.

Har du några tips till den som vill bli grafisk formgivare eller originalare?
– Kontakter gör det ju alltid lättare. Annars är det bra att ha saker att visa upp. Även om man inte gjort några jobb så kan man hitta på egna scenarion och göra något utifrån det.

– Det är även viktigt att söka så mycket som möjligt. Ring och berätta så folk vet att du finns. Man kan maila också, då kan man lätt bifoga portfoliogrejer och visa vad man kan. När man ringer man måste man kunna prata och ta för sig, så det beror lite på hur man är.

För Carolines del var utbildningen rätt viktig. Dels tycker hon att det är ett bra sätt att knyta kontakter och dels är det bra att ha den grund utbildningar ger, så man lär sig arbetsprocessen och de program som används. Men viktigast är nog som sagt att visa vad man faktiskt kan i en portfolio.

Vad gör du rent konkret en arbetsdag?
– Våra egna sociala medier och våra kunders sociala medier. Jag gör en content calender så jag håller reda på vad som ska publiceras vilken dag. Där ingår det mycket bilder, bildretouch och bearbetning. Ska jag göra en annons finns ibland text och bildmaterial färdigt och då handlar det om att sätta ihop det bra. Handlar det om något helt nytt har vi idémöte och tar fram skisser på hur en produkt kan se ut. Vi brukar vara en arbetsgrupp där alla deltar så vi hamnar på rätt spår.

Det bästa med arbetet på Kreativ Kraft tycker Caroline är att det ofta finns utrymme för att experimentera. Man får prova olika saker, diskutera och ibland kommer man fram till saker man inte visste innan. Processen att komma fram till lösningen är intressant. Och här inser Caroline att det till stor del beror på medarbetarna.

– Sammanhållningen i gruppen är fantastisk. Det är ett skönt gäng. Det är alltid kul att gå till jobbet!

Hur fungerar det när det är jobbigt och stressigt?
– Även om det är stressigt och en del problem när man tar fram en stor kampanj är det intressant när man lyckas lösa allt. Det är lite spännande också. Som en gång när vi hade problem med tekniken på ett par digitala skärmar inför en stor sverigepremiär. Folk köade utanför butiken och VD:n sprang runt och sa att det inte funkar! Det var stress, hjärtat bara slår, men vi löser problemet – fem minuter innan öppning! Nu efteråt känns det häftigt att vi faktiskt fixade det!

Vad föredrar du personligen för sociala medier?
– Jag har Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, LinkedIn. Roligast är Pinterest eller Instagram. Det är roligare att titta på en bild. Oftast kan man skriva en liten text också, men annars talar det för sig själv. Det är mer intressant att dela med sig av inspiration eller sin vardag, och kunna visa det i en enda bild. Snapchat använder jag mycket just nu för det är kul!

Vilket av alla sociala medium är viktigast för ett företag?
– Så klart beroende på vilket företag det är och vilka de vill nå ut till. Men på Facebook kan man få ut väldigt många olika typer av information. Det kan vara både business och lite lättsammare än kanske LinkedIn.

Vad ser du för trender som är på gång i branschen?
– Svårt. Det förändras hela tiden och saker kommer ofta tillbaka. Just nu är det viktigt att vara noggrann när det gäller politik.

Hur kommer ditt yrke förändras i framtiden?
– Nu kommer verkligen de svåra frågorna! Det är väl redan så, men allt kommer nog gå mycket fortare. Just här på Kreativ Kraft jobbar vi just nu nära varandra och lite överlappande, man får göra flera saker, men jag tror att när vi växer kanske man blir mer specifik i sin roll.

Hur ser framtiden ut för dig
– Jag vill inte att det ska bli mer specifikt så jag bara får hålla på med originalarbete. Jag vill gärna ha mer sociala medier, få fler olika kunder och olika sidor. Dessutom vill jag ha kvar planering eftersom “Ordning-och-reda-Carro” tycker det är bra. Så jag hoppas min roll här inte förändras för mycket.

– Jag trivs med en lite spretig roll!

För att slappna av efter en lång arbetsdag lagar Caroline mat med sin sambo innan hon sjunker ner i soffan och ser på serier. Hon gillar även att träna eftersom: “stressen försvinner ju då liksom”. Förutom filmer, serier och böcker gillar hon även att måla, men det hinns sällan med då det är mycket man ska ha tid med. På helger träffar hon gärna familj och vänner.

Att Caroline trivs med sitt jobb går inte ta miste på. Det har synts på henne under hela intervjun. Hon blir engagerad och glad av att prata om arbetsuppgifter, kunder och kollegor. Och jag förstår henne. Kreativ Kraft är verkligen ett välkomnande kreativt centrum här i Linköping och den familjära stämningen gör att man känner sig hemma från första stund. Vare sig man är grafisk formgivare eller praktikant.

//Markus Widegren

Markus praktiserar som copywriter på Kreativ Kraft. Där skriver han copytexter, texter för sociala medier och lär sig mer om SEO.


  • Intervju & artikel av: Markus Widegren
  • Uppdragsgivare: Kreativ Kraft
  • Skapat år: 2015