Oddbooks screenshot

Välkomsttext till Oddbooks Förlag

Oddbooks är ett litet förlag med inriktning på det spännande, roande och oroande, det förskräckliga och udda. Det förbjudna lockar oss – liksom det fantastiska.

Sedan 2010 ger vi ut romaner som inte följer mittfåran utan vågar ge sig in i de vindlande sidoströmmar som är så mycket mer intressanta än de stora förlagens resursstarka och högt brusande forsar. Vi är mer som en grumlig och kvistig liten bäck i en avlägsen del av skogen. Men det passar oss bra. Vi gillar det mörka och murriga, känslan av att något inte står rätt till bakom snåren, känslan av att det finns något där ute i skogen. Aningen om en blek kropp strax under vattenytan eller ett par hetsiga händer som sköljer bort blod och smuts. Aningen om annalkande ond bråd död gör oss nyfikna.

Oddbooks Förlag är den där viskande rösten som ibland anas i tystnaden när ett telefonsamtal oväntat bryts. Vi är känslan du får när du är ensam hemma men ändå hör någon röra sig i rummet bredvid. Vi är blåljuset från ambulansen som bränt fast på din näthinna och vi är den skärande rundgång av skrik som de överlevande alltid kommer få leva med inom sig. Vi är allt det där du inte vill känna till, men är för nyfiken för att lämna ifred.

Välkomna till Oddbooks!


Beskrivning av tillvägagångssätt

Uppdraget var att skriva en stämningsfylld introtext till (numera vilande) bokförlaget Oddbooks hemsida. Det skulle vara en kort form av storytelling som snabbt gav en bild av vilken sorts böcker, vilken genre, förlaget fokuserade på. Som research pratade jag med förläggaren och hade läst de flesta av de redan utgivna böckerna så jag visste att det rörde sig om skräck, rysare och liknande ”mörka” teman. Målgruppen var personer intresserade av det fantastiska och lätt makabra. Jag valde därför att måla upp grafiska och uppseendeväckande bilder, som klipp ur en skräckfilmstrailer, för att stimulera fantasin och väcka läsarens nyfikenhet så att denne vill veta mer om förlagets böcker. Jag ville ge Oddbooks som varumärke konnotationer av spänning och mysterium. Samtidigt ville jag ge en bild av det lilla förlaget som en uppstickande underdog med intresse för det mer onormala – precis som målgruppen gärna söker sig utanför det normala. Texten visar hur jag blandar information om företaget med fiktionära element för att skapa en stämning som passar företagets image. 

Sidan finns nu bara som en del av min portfolio: Oddbooks (demo-sida).


  • Text av: Markus Widegren
  • Uppdragsgivare: Oddbooks Förlag
  • Intro på hemsida, 2012