EXPANDING CHAOS

Expanding Chaos är en duo som bildades av Markus Widegren och Anders Rudolfsson sommaren 1996. Deras hemort är Östersund och där har de hittills spelat in åtta skivor.

Bandet släppte sin senaste skiva Zero Weight i december 2008. Det är en elektronisk, slamrig och lite nervig rockskiva med experimentella utvikningar.

Förra skivan, Closer To The Stars, låg närmare pop än rock och handlade om olycklig kärlek och astronomi. De tidigare skivorna har rört sej i en balansgång mellan experimentellt, rock och pop, det har varit fråga om en ständig utveckling, så det är lite svårt att genrebestämma bandet. Eklektiskt har nån recensent sagt, medan bandet själva ser det som en styrka att utvecklas och inte alltid låta likadana.

Medlemmarna har även spelat i flera andra band, bland annat Expanding Chaos märkliga kusinband Termodynamikens Sjunde Lag och punk/rock-bandet Boxtavsbarn.

Expanding Chaos har spelat live flera gånger på Viola Rekords årliga nyårskonserter och medverkat med musik i flera filmer, bland annat långfilmerna Kraftverk 3714 och Främmande.


Läs om alla
SKANDALER
i hela långa och
OCENSURERADE
biografin
här nedan!

 

Före 1996

Alltihop började när Expanding Chaos båda medlemmar Markus Widegren och Anders Rudolfsson under de första åren av 1990-talet bestämde sej för att bilda ett band. Det gjordes några utkast och ratade en hel rad namnförslag. Men längre än så kom dom inte just då, världen var kanske inte riktigt redo än.

Anders spelade vid den tiden trummor i ett heavy metal-band som efter många namnbyten slutligen kallades Fenria. De splittades dock strax efter att ha släppt en demo-kassett med titeln Untight.

Under 1994 försökte Anders och Markus att bilda ett band tillsammans med Björn Rudolfsson. Det blev inte så mycket mer än sporadiska rep under konstanta namnbyten. När Jens Andrée gick med i bandet 1995 tog de namnet Totally Sabbath och blev ett Black Sabbath-coverband.

Saker och ting låg dock mestadels i träda och Anders befann sej i Haparanda för att utveckla sina talanger som ljudtekniker vid Sverige-Finska folkhögskolan. Under sitt år där spelade han med Happy Randys och genomförde en kort internationell turné genom Sverige, Norge, Finland och Ryssland (där de drog fulla hus och tvingades ha poliseskort för att förflytta sig! Sant!). Det finns inspelningar av deras låtar men banden verkar för tillfället vara på drift.

Sommaren 1996 filmads en livespelning med Totally Sabbath på Gamla Tingshuset i Östersund. Kort efter det splittrades bandet då både Björn och Jens flyttade från Östersund.

 

1996

Det var nu sommaren 1996 och Expanding Chaos, själva essensen av Markus och Anders alla projekt, klev in på scenen. Här försökte man bryta gamla barriärer och utveckla musiken i en ny riktning. Anders investerade i en fyrkanalsporta och så hade Mixtrofobi Inspelningsplatå grundats. Vägen genom minimalism och önskan att göra det mesta med det minsta ledde dem till underliga delar av ljudets värld. Allt från avantgardistisk elektroakustisk klassisk musik till brutal dödsmetall fick plats på den första cdn som släpptes i december 1996 och den kallades kort och gott Expanding Chaos. Här dök Björn Rudolfsson upp som gästbasist och gästsångare på en låt. Skivan är nog mest intressant för de inblandade och är inget som finns tillgängligt för annat än fanatiska samlare och de mest hängivna fansen.

 

1997-1998

Nästa utgåva innehöll mer normalt strukturerade låtar, även om de fortfarande fick höra att dom var mer ljudpoeter än musiker. Några vanliga låtar blandades med mer experimentiellt material och två covers (The Waitress av Tori Amos (med gästsångerskan Anette Sidevärn) och låten Black Sabbath av Black Sabbath). In The Fields of Quantum-music släpptes i juli 1997.

Senare samma höst började arbetet på det tredje albumet, In Your Mind. Den här gången var låtarna ännu mer strukturerade och något så när normala. De var lite melankoliska och deprimerade men fortfarande med det speciella Expanding Chaos-ljudet. Det var dock nu saker och ting började gå snett. I slutet av inspelningsperioden, december 1997, började fyrkanalaren att radera vissa inspelade spår helt slumpmässigt. Andra saker gick snett och de två sista låtarna spelades in på en porta de lånade av replokalskamraterna Tjernobyl Dödar. Det resulterade i ett sämre ljud (även om sången på två låtar spelades in på Mediaverkstan i Östersund) så några oinspelade låtar lämnades åt sitt öde. Albumet släpptes slutligen i februari 1998. Alla tekniska problem fick dock följden att bandet mer eller mindre tvingades till ett avbrott på ett par år.

Under tiden allt trasslade med Expanding Chaos hade Markus gått med som gitarrist i country-rock-pop bandet My Big Teeth Gnash It (featuring The Hall of Heads). Tillsammans med de andra medlemmarna, Lage och herr Dahlgren, spelade dom They Might Be Giants-låtar för att komma igång. Sedan skrev de egen musik till ett demo som skulle heta nåt i stil med Eating Popcorn With The President, men av nån anledning blev låtarna aldrig färdigmixade eller släppta. Bandet var med i en artikel i den lokala Länstidningen (LT) och spelade dessutom på nyårskonserten i Frousobourg 31 dec 1997. Några månader senare föll MBTGI tråkigt nog i koma och har inte visat några direkta livstecken sen dess.

 

1998-1999

Under perioden 1998 till 1999 var inga band direkt aktiva. Markus koncentrerade sej på att skriva prosa och göra film medan Anders jobbade på Thomas Jungkvists Studio. De lyckades dock genomföra en Expanding Chaos-session där de gjorde det säregna ljudspåret till den ökända lågbudgetfilmen Silent Dreams. Ytterligare ett par låtar i den gamla stilen spelades in och tanken på att släppa en cd-maxi kallad Intermission fanns, men det blev i slutändan bara en liten utgåva för närmast sörjande.

 

2000

Så plötsligt i januari 2000 bildades bandet A Strange Day In The Park av Markus, Anders, Pia Junvald och Viktoria Klint. Dessa fyra viljor orsakade lite förvirring i början, hur skulle bandet låta? Detta vändes dock till en styrka då de började skriva egna låtar i en stil som inte är så lätt att beskriva. Inspirationen kom från så olika genrer som folkmusik, hårdrock, country & western, gothrock, pop och nästan vad som helst om man tänker efter. Några inspelningar skedde och stora planer på ett demo gjordes upp.

 

2001

ASDITP decimerades dock innan hela demot spelats in. Pia och Viktoria reste nämligen till Indien under några månader 2001. Där sökte de nya musikaliska influenser och blev jagade av tigrar. När de återvände hade en del utrustning inköpts och de började nu spela in sitt första riktiga demo. Tidsbrist gjorde att arbetet drog ut lite på tiden och är egentligen fortfarande inte klart. Bandet, som egentligen ligger lätt nerfryst, tinas ibland upp då medlemmarna känner sej inspirerade. De färdiga låtarna finns på ett halvt inofficiellt demo med titeln 2001.

Under de fyra månader som ASDITP väntade på att indianerna skulle komma hem överraskade Markus sej själv med att skriva 15 nya låtar till ett helt Expanding Chaos-album. Han spelade in de flesta av dem under två veckor i februari 2001 då han var hemma med öroninflammation (!) och tänkte att det skulle bli en demoversion inför kommande inspelningar. Men det blev ändå så pass bra och dessutom var Anders upptagen med att turnera som tekniker med Jämtlands Länsteater, så Markus fortsatte med att finputsa albumet i studion Modul 216 och tänkte släppa det som ett soloalbum. Men eftersom det helt tydligt lät som ett Expanding Chaos-album, och var skrivet som ett sånt, beslöt bandet att släppa det i Expanding Chaos namn, med titeln Project 2:16, trots att inte båda medlemmarna medverkat.

 

2002

Inspelningarna av Time To Leave började med en fotosession och ett energiskt pumpande på Anders tramporgel. Det var i början av 2002. Strax innan, i slutet av 2001 hade Markus spelat in några nya spår, återigen i Modul 216, och samtidigt jobbade Anders på några andra låtar i sin hemmastudio. Vid första sessionen på länge gjorde de några nya tramporgel-versioner av gamla låtar för att värma upp (det var fyra år sen förra albumet de gjorde tillsammans). Sen gick de över till lite nytt material. Inget av detta kom med på skivan men det var en bra början (och så finns det lite extra material att släppa lagom tills bandet fyller 20 år 2016!).

Nåväl. Samtidigt som de trampade på orgeln och gned fiolsträngarna, satt dom och pillade på knapparna till en dator i studion Modul 216. Materialet blev så olika att bandet beslöt sej för att göra två skivor. En med de mer experimentiella elektroniska låtarna och en med de mer normala gitarr- och flygelbaserade.

Det gick lättast med den lekfulla elektroniska Notangotech och den stod klar för släpp lagom till hösten 2002. Tekniska problem gjorde att den först bara fanns i en begränsad upplaga, men nu finns den nysläppt av Viola Rekords sedan 15 november 2003.

Efter att ha flörtat med Viola Rekords i flera år bestämde sej Expanding Chaos till slut för att skriva på kontraktet. En hemsida snickrades ihop och återutgivningen av de tidigare albumen inleddes.

Under 2002 deltog Markus och Anders även i inspelningen av två skivor med avantgardistisk elektroakustisk klassisk musik. Det var Expanding Chaos musikaliska kusin, ensemblen Termodynamikens Sjunde Lag, som spelade in albumen 795 Tusen 5 Miljoner och Disturbed By A Woodpecker. Det var ett mycket givande samarbete som har fortsatt vara mycket fruktsamt.

 

2003

Time To Leave, skivan med den mer akustiskt baserade orkestreringen, borde kanske också ha varit klar redan 2002, men vad tusan, man kan inte hinna med allt. Bandet lånade ihop fioler, flyglar, fogsvansar och annat som behövs för att göra ett gott intryck och framåt våren 2003 började man bli klar. Trots att inspelningstiden drog ut så långt på tiden lyckades bandet på något konstigt sätt hålla ihop temat i texterna och musiken till en behaglig helhet. Time To Leave släpptes 19 september 2003.

I slutet av 2003 återfann man också Expanding Chaos på Viola Rekords samling Åt Var Och En Efter Behov #1 tillsammans med andra band ur Viola Rekords stall.

Under slutet av 2003 pågick även inspelningar med Termodynamikens Sjunde Lag. och dom släppte sitt tredje album Live At The Copacabana i början av 2004.

 

2004

Detta år var relativt lugnt för Expanding Chaos. Termodynamikens Sjunde Lag gav ut sin tredje platta och sedan gjorde mastodontfilmsinspelningar och teaterturnéer att musiklivet fick ställas på sparlåga.

Först framåt hösten började det lossna igen. Bandet bokades för den traditionella nyårskonserten i Frousoubourg och det var bara att börja repetera. Det hela utmynnade i en unik akustisk konsert där bandet framförde tio låtar till publikens jubel.

I samma veva skrevs en ny låt som raskt spelades in och hamnade på samlingen Åt Var Och En Efter Behov #2 som skulle ha getts ut i december. Samlingen blev dock försenad och släpptes först i januari 2005.

 

2005

19 mars var det stor premiär för långfilmen Kraftverk 3714 i vilken flera låtar av Expanding Chaos finns med. En DVD-utgåva av filmen släpptes den 23 september. Finns att köpa på discshop.se!

Den årliga Nyårskonserten gick av stapeln 27 dec 2005 och Markus och Anders spelade med bandet Viola Ålstars två Expanding Chaos-låtar, några covers samt annat smått och gott ur Viola Rekords digra låtskatt. Hela härligheten återfinns på Åt Var Och En Efter Behov #3 som släpptes rejält försenad under sommaren 2006.

 

2006

Saker och ting rörde sej äntligen under våren. Efter ett väldigt sporadiskt repande de senaste åren blev det täta möten i replokalen. Allt detta utmynnade under augusti i den sedan länge utlovade nyinspelningen av Project 2:16-skivan. Det mesta spelades in under två veckors tid och sedan tillkom diverse pålägg och extra inspelningar under hösten. Engelsktalande John Cooper lånades in för att göra två speakerröster och Anette Sidevärn gör åter ett gästspel som den kvinnliga rösten på låten In The Middle Of All Broken Memories. Titeln på skivan togs från en av låtarna som på något sätt sammanfattade stämningen på skivan: Closer To The Stars. Albumet släpptes samma dag som Tjugonionde Decemberfestivalen, den 29:e december 2006.

Anders och Markus slog sej i slutet av året ihop med Rikard Dahlgren och Andreas Persson för årets upplaga av den tillfälliga konstellationen Viola Ålstars. Bandet låg i hårdträning inför den årliga nyårskonserten, och spelade den sjätte december en liten spelning i Frousoubourg som uppvärmining inför den stora konserten den 29/12. Festivalspelningen gick väldigt bra och sedan upplöstes Viola Ålstars för den här gången.

 

2007

Efter den lyckade spelningen med Viola Ålstars beslutade de fyra medlemmarna att bilda ett permanent band. Efter långa namnfunderingar döptes kvartetten till Boxtavsbarn. Punk eller speed-blues, vad dom spelar är inte helt klart, men det låter mycket och snabbt. Sex stycken spelningar, bland annat på Länsbiblioteket i Östersund, klarades av under året.

Termodynamikens Sjunde Lag, den märkliga lillebrorsan till Expanding Chaos, spelade in en EP som pga tekniska problem inte kunde släppas förrän hösten 2008.

Efter att ha legat i post-produktion i två år började långfilmen Främmande bli klar. Men eftersom man inte hade någon musik till filmen fick Expanding Chaos rycka in och skriva filmmusiken. Låten Time To Leave figurerar redan i en scen i filmen och temat användes sedan på andra ställen tillsammans med mycket nyskrivet material.

Tekniska inköp och uppdatering av utrustning skedde i början av vintern och i mellandagarna spelades den första nya Expanding Chaos-låten på flera år in. Det skulle visa sej vara början på deras åttonde platta.

 

2008

Under våren 2008 fortsatte inspelningarna av skivan Zero Weight. Den här gången var målet ett lite slamrigare och nervigare elektroniskt litet album. Det resulterade i åtta låtar till den åttonde skivan som bandet först tänkte släppa det perfekta datumet 2008-08-08 men efter en hård spurt under sommaren räckte ändå inte tiden till så releasen flyttades fram till 19:e december 2008.

I slutändan var det nog ganska tur att skivan inte släpptes under sommaren, då ett antal sessioner under hösten lagts på att finputsa materialet. Nästa gång blir det ingen deadline förrän allt är färdigt, säger bandet. Vi har tyvärr begränsat med tid och att kunna jobba ordentligt med materialet har visat sej mycket fördelaktigt.

På skivan medverkar även två gästmusiker, vilket bandet är extra glada över. Dels Björn Rudolfsson som sjunger på en av låtarna och dels Tomas Öberg som spelar akustisk gitarr på två låtar. Tomas slet sitt hår då han försökte förstå sej på våra märkliga låtar, berättar Markus. Även Björn fick lite kryptiska instruktioner via långa, smått obegripliga mail. Kommunikationen underlättades inte av att han spelade in sången i sin hemmastudio i Zürich, Schweiz. Men alltihop blev riktigt bra till slut!

Det sista som gjordes var några fotosessioner till häftet. I sista sekund lyckades vi bland annat tajma Camilla Pålsson som medverkar på några av albumbilderna.

Skivsläppsfesten blev väldigt lyckad och skivan har fått ett gott mottagande. Bandet är själva väldigt nöjda, men kommer inför nästa platta att sikta ännu högre.

Markus har dessutom under året släppt en soloplatta under namnet MON022 och tagit körkort. Albumet In Between (som blev klart mellan Termo7 och Chaos-skivorna) spelades in samma vecka som han hårdpluggade inför teoriprovet. Skivan blev klar och han hade alla rätt. Samtidigt har Boxtavsbarn under året spelat ett flertal livekonserter.

 

2009

Under våren och sommaren spelade bandet in grunderna till några nya låtar men blev inte helt nöjda eftersom det blev lite upprepning av den föregående skivan. Låtarna får ligga till sej lite och genomgå en bearbetning senare helt enkelt.

De flyttade fokus från inspelningarna och började under sommaren repa ihop sej för att kunna göra några live-spelningar. Det gick dock i stöpet då bandet inte lyckades hitta rätt form för framförandet. Det kan vara svårt att få det svängigt på bara två personer. Detta, kombinerat med den sedvanliga tidsbristen, gjorde 2009 till lite av ett sabbatsår för bandet.

Markus andra band, Boxtavsbarn, bestämde sej för att de nu kommit så långt de kunde med det konceptet och avslutade bandet med en storslagen konsert på scenen i Badhusparken, Östersund.

 

2010

Det enda som gjordes detta år var en ny mix av skivan Zero Weight med anledning av att den ska läggas ut på Spotify. Några ljud har justerats, sången har bearbetats, och så är det helt nya trummor på sista låten. Alla som köpt den första versionen i fysisk form kommer nog få den nya mixen på en skiva också om de vill, säger bandet. Det blir klart nån gång i början av 2011 och då kommer även en länk till Spotify.

 

FRAMTIDEN

Även om titeln redan är klar ligger den nionde plattan en bit in i framtiden. Kanske dyker ett annat litet projekt med bandet upp först, men ambitionen är att komma tillbaka med ett album som överraskar oss själva, skeptiker och fans.

 

 

Om framtiden har bandet en gång sagt: "Vi ska bara räkna ut hur man korsar tramporglar och fioler med teknik och datorer. Sen ska vi sampla solen och berätta hemligheten bakom universum".

 

 

Biografin uppdateras vid behov. Detta skedde senast 2011-01-05.